dinsdag 6 mei 2008

Op 'whale-tour' in Monterey

Na een heerlijk ochtendje uitslapen en lui doen zijn we rond 11 uur in het centrum om kaartjes te halen voor de walvisboottocht van 14:00 uur. Maar… eerst op naar de drogist, want we zijn de reispilletjes van Kim en Jelle verloren (maar hadden al wel in het vliegtuig getest dat ze werkten). En Mark en Iris gaan geen boot op zonder pilletjes, want dan gaat 3 uur boottocht wel heel erg lang duren tussen. We hebben al eens twee uur kotsend over de reling gehangen, dus een beetje zenuwachtig zijn we wel. Iris belt nog even naar Aalten. Het is goed om te horen dat oma alweer wat spraakzamer is en pap zowaar het internet aan de praat heeft gekregen (jahoe!). We eten een broodje aan het water en kijken uit over de oceaan. Zeehonden liggen op het strand en de huilers krijgen zwemles. In de verte schijnt de zon, misschien hebben wij vanmiddag ook nog wel geluk want het is hier best fris. We besluiten toch onze winterjassen nog op te halen uit het hotel en na een kleine sprint zijn we om even voor twee bij de boot. Met een plekje op het voordek hebben we prima uitzicht en dankzij de pilletjes weinig last van de golven die best aardig aanwezig zijn (al is Mark er nog niet helemaal blij mee). We moeten uitkijken naar opspuitend water, want daar zijn de walvissen. En voor we de haven goed en wel verlaten hebben, zien we de eerste al! Een bultrug. Gaat het zo makkelijk? Verwacht overigens niet dat we de hele vis zien, alleen de vin en de rug komen boven water. Dit is het teken dat ze weer onderduiken en binnen een paar minuten bovenkomen. Als ze daarna boven komen en met hun hele staart uit het water komen, duiken ze dieper om vis en kril te vangen. De komende uren zien we zo’n 15 verschillende bultruggen! Heel bijzonder om het zo dichtbij te zien. Ook komen we een paar schollen van bijzondere dolfijnen tegen. Helaas zijn deze zo snel dat ze niet op de foto zijn vast gelegd. Na ruim drie uur keren we terug naar de haven en krijgt Mark weer wat praatjes. De tocht was een bijzondere en frisse ervaring. Wat waren wij blij dat we onze winterjassen nog hebben opgehaald. Terug op het vaste land warmen we op met een kop koffie en thee en lopen over de ‘farmermarket’. Een gezellige en vooral lekkere markt van locale boeren met biologisch eten. We eten heerlijke aardbeien, spareribs vers van de BBQ en een vers klaargemaakte garnalen-rijst-bowl. Jum! In het hotel aangekomen (met een heerlijke bak Ben&Jerry’s ijs) warmen we ombeurten verder op in ons bad. Na wat honkbal en discovery channel duiken we zo weer lekker warm ons bedje in. Morgen onze laatste dag en dan is het ook wel weer leuk geweest. Ons eigen bed is zo gek nog niet.